Fem tips inför vinterförvaringen av din moped!

Är du trött på att mopeden krånglar när du plockar fram den efter vinter?
Här kommer fem tips som gör att din moped är i topptrim till våren!


1. Rengör mopeden och ställ den helst i varmgarage eller liknande.
2. Dränera förgasaren genom att koppla bort vakuumslangen från förgasaren och låta mopeden gå på tomgång tills den dör. Glöm inte att hålla för hålet där vakuumslangen satt annars drar förgasaren in tjuvluft här och kan dö av det istället för att bensinen tagit slut.
Vakuumslang
3. Tanka upp till fulltank för att undvika kondens i tanken. Häll gärna i lite K-sprint (max 0,5 dl för en fulltank).
4. Koppla ur batteriet. Underhållsladda! Glöm inte att koppla loss minuskabeln först för att undvika kortslutning.
5. Byt motorolja. Det bildas ämnen i gammal olja som är frätande på packningar, gummimembran och liknande.



Postat av: Jim
Hi Emil,

I’ve just read your tips on winter storage for a moped, all of which I haven’t done! I tried to start up my moped (bought last September) yesterday and got nothing. I think the battery must be flat. Do you have any tips? I don’t have a battery charger as of yet.

Thanks for any help.

Jim

Postat av: Emil
Hej Jim!
Att få igång en moped som stått ett tag kan vara lite klurigt. I vanliga fall startar ju mopeden med elstarten på första eller kanske andra startförsöket. Glömmer man att koppla ur batteriet är det ju dött efter ett par månader och då får man ju kicka istället, ladda batteriet eller i värsta fall köpa nytt batteri.
Det andra problemet är att bensinen i förgasaren troligen dunstat bort. Det gör att man behöver göra betydligt fler startförsök än vad man är van vid innan motorn kommer igång. Om man dessutom inte är brukar använda kicken kan det kännas rätt omöjligt att få igång den.

Postat av: Nisse
Min moped vägrar att starta efter vinterförvaringen. Vrider jag på gasen ca 10-20 gånger så hoppar den i gång men dör efter ca 2sekunder=(
Batteriet är ganska kast men elstarten funkar om jag har batteriladdaren på samtidigt.

Postat av: Emil (http://www.scooter4u.se)
Hej Nisse!
Jag antar att din moped fungerade som den skulle innan vinterförvaringen :-).
Det kan ha bildats kondensvatten i tanken under vinter. Du kan testa att tömma tanken eller hälla i lite K-sprit. En-cylindriga motorer är väldigt känsliga för vatten i bränslet.
Man skulle också kunna tänka sig att vakuumslangen torkat och att det blivit en spricka i den så att bensinkranen inte släpper fram bensin som den ska.

Postat av: Ditte
Hej alla!
Tänkte köpa ett ytt batteri till moppe jag köpt den ar stått länge så det verkar behövas.
Har försökt läsa på om batterier, men tänkte fråga:

vilket är bäst?
Gel eller

Postat av: amir
jag har gjort allt , bytt allt på mopeden alla sladdar allt . en firma gjorde de men et funkar endå inte .

så har köpt en ny den går fint . har lagt 5999 kr på den den går som en bil . den drar en yamaha aerox som går i 100 km/h min går själv i 130 km/h

ni har gjort en skit bra moped som är lätt och billa att göra med

Postat av: amir
jag har gjort allt , bytt allt på mopeden alla sladdar allt . en firma gjorde de men et funkar endå inte .

så har köpt en ny den går fint . har lagt 5999 kr på den den går som en bil . den drar en yamaha aerox som går i 100 km/h min går själv i 130 km/h

ni har gjort en skit bra moped som är lätt och billa att göra med

och den är uppe i 80 på 3-4 sek

men behöver litte hjälp nu på vinern den strtar seg

Postat av: amir
jag har gjort allt , bytt allt på mopeden alla sladdar allt . en firma gjorde de men et funkar endå inte .

så har köpt en ny den går fint . har lagt 5999 kr på den den går som en bil . den drar en yamaha aerox som går i 100 km/h min går själv i 130 km/h

ni har gjort en skit bra moped som är lätt och billa att göra med

och den är uppe i 80 på 3-4 sek

men behöver litte hjälp nu på vinern den strtar seg

Postat av: Emil (http://www.scooter4u.se)
Problemet med att få igång mopeden efter en längre förvaring är oftast två:
1. Förgasaren är tom på bensin - En lösning är att lossa vakuumslangen och suga i den. Bensinkranen öppnas då och bensinen flödar till.
2. Batteriet är dött - lösning ladda eller köp nytt.
Om det finns bernsin i förgasaren bör den starta ganska lätt på kicken.

Postat av: M

Glöm inte å sjung en vaggvisa för moppen innan du vinterförvarar./M.

Postat av: Mickey Nilsson
har en Baotina classic BLACK EDITION , köpt den billigt för att åka i sommar . den är en så kallad 25- 30 mopppe , och nu undrar jag hur den är strypt , samt vad är det för ventil som sitter på avgas röret . den går riktigt bra , fast den skulle behöva växla upp ny gör den cirka 25-27 km och jag får för mig att den inte mår bra av det . tips och råd skulle helst köra den i 35 - 40 . vad och hur gör jag , ska jag behöva sätta trimm på den för att flyta i trafiken mvh Mickey

Postat av: Mickey Nilsson
har en Baotina classic BLACK EDITION , köpt den billigt för att åka i sommar . den är en så kallad 25- 30 mopppe , och nu undrar jag hur den är strypt , samt vad är det för ventil som sitter på avgas röret . den går riktigt bra , fast den skulle behöva växla upp nu gör den cirka 25-27 km och jag får för mig att den inte mår bra av det . tips och råd skulle helst köra den i 35 - 40 . vad och hur gör jag , ska jag behöva sätta trimm på den för att flyta i trafiken mvh Mickey

Postat av: mr M

Kan man inte slå in mopeden gladpack, om man måste den ha den stående ute? Det verkar ju bli en regnig sommar. Mvh mr M.

Postat av: Anton
Hej Emil!
Förgrymmade unge!!!!! Duuuu käre lille snickerbo här kommer jag igen!!
Nu är det bråttom kan du tro nu är det klippt igen!!

//Anton och Alfred

Postat av: jesper
Har kört med vatten.i tanken på moppen hur aka ja få den att starta igen ? Tacksam för svar

Ny kommentar:




Namn:


E-postadress (visas ej):


URL:


Kommentera Emils artikel (HTML tecken fungerar)





    |