Hur byta drivrem och variatorvikter

Drivremmen bör kontrolleras var 3000km. Kolla så att den inte börjat fransa sig och att inga tänder börjat lossna. Ju mer sliten remmen är desto smalare blir den vilket resulterar i att kraftöverföringen försämras och mopeden går långsammare.

Variatorvikterna är ytterligare en av mopedens slitdelar. Det vanliga är att de efter ett tag förlorar sin runda form och slits platta på ena sidan. Om man låter slitaget gå ända in till metallkärnan kan det gå illa. Främre variatorn kan då skadas och det i sin tur kan skada remmen. Passa på att kontrollera vikterna samtidigt som du kontrollerar remmen. Det är svårt att ange hur ofta vikterna skall bytas, det kan variera väldigt mycket beroende på omständigheterna.

Nedan följer en stegvis beskrivning av hur rembytet/viktbytet går till.

Om du har en moped med elektroniskt hastighetsbegränsning (en kabel går ut från främre/övre delen av kickkåpan och går sedan vidare in under förgasaren och upp till kabelstammen på mopedens höger sida): Börja då med att lossa den gröna/rosa kabeln där den ansluter till kabelstammen.

Baotian Classic kickkåpa
Börja med att lossa kickkåpan. Du behöver en hylsnyckel storlek 8.


Baotian Classic kickkåpa



Baotian Classic kickkåpa

När du lossat alla bultar kan du rycka lite i själva kickpedalen tills kåpan kommer loss. Du kan också knacka lite med en gummihammare om den sitter väldigt hårt.


Baotian Classic Lossa främre variatorn

Nu skall muttern på främre variatorn lossas. Försök absolut inte byta rem utan att lossa främre variatorn! Använd en mutterknackare med hylsa storlek 17 för att lossa muttern. Om du inte har en mutterknackare, försök absolut inte låsa främre variatorn. Det är stor risk att skada remskivorna vilket kan komma att ställa till problem. Minsta repa på en remskiva och mopeden kommer att börja käka remmar!


Baotian Classic Lossa främre variatorn

Genom att klämma åt remmen får du loss den lättare från axeln.


Baotian Classic Lossa främre variatorn

Ta tag med fingrarna på insidan om höger remskiva för att dra ut denna tillsammans med variatorvikterna.


Baotian Classic Lossa främre variatorn


Baotian Classic Lossa främre variatorn

Kontrollera att vikterna inte är för slitna och att de ligger rätt i sin hållare. Kontrollera även de tre plastdistanserna så att de inte är skadade. Om de är skadade eller fattas kan höger remskiva skadas.


Baotian Classic Lossa främre variatorn

Håll med fingrarna på insidan av höger remskiva när du för tillbaka remskivan på axeln. Detta för att hålla vikterna på plats så att de inte hamnar snett.


Baotian Classic Lossa främre variatorn


Baotian Classic Lossa främre variatorn

Dra på remmen över bakre variatorn. Dra och kläm ihop remmen så att den går in i bakre variatorn. Då blir det lätt att få på remmen på främre axeln.


Baotian Classic Lossa främre variatorn

Tryck på vänster remskiva, sedan brickan och muttern och dra fast försiktigt med mutterknackaren. Ett kort tryck räcker. Om variatorn inte är låst går det i princip inte att dra muttern för hårt.

Kolla packningen så att den inte hamnat snett någon stans. På med kickkåpan och dra fast den.

Glöm inte att koppla in den elektroniska hastighetsbegränsningen.







Postat av: Rickard (http://www.addlinks.se)
Hejsan... tänkte bara tipsa om den nya länkkatalogen som släpptes för drygt en vecka sedan.

Postat av: Patric Johansson
Kör aldrig med mutterknackare på ett vevparti föratt då kan det komma i obalans.slå ej heller på ett verktyg eller direkt på axeln.lås startkransen och använd hylsnyckel.vid montering använd momentnyckel och rätt moment.

Postat av: Ricko
Helt riktigt att man skall vara försiktig med mutterknackaren! Men att låsa startkransen korrekt är inte det lättaste. Troligen kräver det någon form av specialverktyg.
Används mutterknackaren med stor försiktighet är det inga problem. Skruva på muttern för hand och dra fast den med ett kort tryck på mutterknackaren. Vevpartiet snurrar ju med så det är minimal chans att något skulle skadas. Pressa dock inte mutterknackaren mot vevpartiet, då kan du utsätta lager för onödig kraft som dom inte är gjorda för.

Postat av: Bjarne
Hur får jag lös främre variatorn när remmen har gått av på min ghost?

Postat av:
Hur låser jag start kransen?

Postat av: mats johansson (http://matte61)
tja!ska nu köpa en TMS klass1 scooter.vad e d enklaste sättet att få den att gå i 80-90 utan att behöva lägga ut onödigt med pengar

Postat av: Bjarne
Ventil justering,mått?. tjuv stannar tex. i trakfik ljus. får vänta ca. 1timme innan den startar. Ghost.

Postat av: Mr Tms
Har en TMS, har polerat trottelhuset, bytt till bättre tändstift, nya vikter, 4,7 ,3st o 3 st på 6 gram
nu går den i nästan 90 km/h.
bra register, nästa blir o byta till en sport variatorfjäder till en styvare.



Postat av: petrusson
varför och hur polerar man trottelhuset?Och var hittar man vikter?

Postat av: mats sjöqvist
Åkte idag på min Xinling moped. Gjorde ett stopp vid vägkanten. När jag sedan skulle köra iväg så låste sig bakhjulet, men motorn går fortfarande utmärkt. Kan det vara drivremmen som har gått av?

Postat av: Daniel
Jag har öppnat allt och när jag ska sätta tillbaka allting så går den inte igång, remmen går inte runt , vad kan man göra?

Postat av: Emil (http://www.scooter4u.se)
Mats - Det kan det vara. Det är inte helt ovanligt att drivremmen fastnar i bakre variatorn och då låser bakhjulet, när den går av.

Postat av: Emil (http://www.scooter4u.se)
Daniel - Variatorvikterna kan ha hamnat fel så att utrymmet mellan remskivorna blir för trångt. Mopeden kan då inte växla ner eftersom remmen inte kan ta sig mot vevaxeln utan ligger kvar i högväxelläge i ytterkant av remskivorna. Det skulle också kunna bero på att du har fel rem.

Postat av: dolle
var kan jag köpa/beställa rem??

Postat av: miki gbg
Hej,hur spänner man rem? Har en motogino dong falong new era(2006) som har ingen kraft att dra...öppnade och kollade och den rem var inte spännt alls mkt lös är den...hur spänner jag den + hur får man moppe att dra dvs att den får kraft ?? den dör när man gasar också??
Frågan 2: yamaha jog r 2002 vart sitter relä för blinkersen som bara lyser??
tack på förhand

mvh miki

Postat av: miki gbg
Glömde skriva vart kan jag köpa rem som passar min moppe Motogino(Dong Falong New Era 2006)?
mvh

Postat av: Johan
Hej jag har en baotian classic! Den gör 70 på en raksträcka men den är väldigt klen! Finns de nått sätt man kan gö den starkare?

Postat av: mats.aberg@stenastal.se
När jag monterat variatorn och remmen startar inte min cpi. Tar jag bort remmen och låter variatorn ligga fritt startar den perfekt och går som en klocka.
Vad är felet ????

Postat av: ragge
monterat en ny rem efter 3 km körning går rem i tusen bitar,rem ett hade gått sönder lika dant vad är felet TMS CLASIC 50cc

Ny kommentar:




Namn:


E-postadress (visas ej):


URL:


Kommentera Emils artikel (HTML tecken fungerar)





    |